
 1 

Karol B. JANOWSKI 
(Warszawa, UMK Toruń) 
http://www.astercity.net/~janowski/  

Kto rządzi? 

W kręgu refleksji nad paradygmatem władzy 

Z punktu widzenia socjologii polityki kluczową kwestią jest zi-

dentyfikowanie interesów, którym władza służy. Z owym paradyg-

matem władzy wiąże się pytanie „kto rządzi?”1. Czas, jaki minął od 

początku zmiany formacyjnej, przeorującej niemal wszystkie wy-

miary życia społeczeństwa polskiego, skłania do rozważenia 

uświadamianych przezeń korzyści. Pewnej wiedzy zdają się do-

starczać wyniki badań opinii publicznej. Wprawdzie wypadnie za-

chować wobec nich powściągliwość. Jej źródłem jest obserwowany 

w społeczeństwie niedostatek wiedzy nt. zjawisk i procesów poli-

tycznych, labilność nastrojów społecznych, wpływ na ich dynamikę 

„poprawności politycznej”2, do czego przyczyniają się również ba-

dania opinii publicznej. Aliści dostarczają one niemożliwego do 

pominięcia tworzywa dla refleksji nad przeobrażeniami polityczny-

mi i ich efektami.  

W okresie obejmującym początek zmiany oraz moment jej za-

awansowania wzrosła liczba Polaków wyrażających zadowolenie z 

dotychczasowego życia, lokujących się w grupie wyrażających sa-

tysfakcję z przebytej drogi. Tak więc w czerwcu 1992 r. 7 proc. 

twierdziło, że jest „bardzo zadowolonych” (62 proc. „raczej zado-

wolonych”), a 5 proc. „bardzo niezadowolonych” (23 proc. „raczej 

niezadowolonych”). Natomiast w sierpniu 2003 r. o dziesięć punk-

tów wzrosła grupa „bardzo zadowolonych”  - do 17 proc. Ponad 

                                                           
1 Wypadnie zgodzić się z J.J. Wiatrem, wedle którego owe paradygmaty, wraz z trzecim  - 

jak władza jest sprawowana? – niesprzeczne, jednocześnie dające się wyodrębnić, stanowią 
punkt wyjścia dla socjologicznej interpretacji zjawiska władzy (Socjologia polityki. Warszawa 
1999, s. 124-128).  

2 W tej kwestii nader interesujące rozważania Teresy Sasińskiej-Klas: Hipoteza „spirali 
milczenia” i jej zastosowanie w sferze publicznej. (W:) Opozycja w systemach demokratycznych 
i niedemokratycznych. Red. K.Łabędź i M.Mikołajczyk. Kraków 2001.  



 2 

trzy czwarte respondentów uznało w 2003 r. sytuację osobistą za 

zadawalającą3. Wzrost zadowolenia potwierdza także raport o sy-

tuacji Polaków „Diagnoza społeczna 2003 r.” (badania przeprowa-

dzone w marcu 2003 r. objęły 4 tys. gospodarstw domowych). Jego 

wyniki można potraktować jako pomost łączący kwestie społeczno-

ekonomiczne i polityczne.  Sygnalizuje on wzrost niezadowolenia 

ze stanu spraw państwa oraz zjawisko wycofywania się obywateli 

w sferę prywatności, motywowane brakiem zaufania do polityki, in-

stytucji politycznych oraz reguł i mechanizmów alokacji władzy. 

Godzi się zauważyć, że dążenia dużej części społeczeństwa nie 

pokrywają się z działaniami jednostek (grup) pretendujących do 

miana elity politycznej. Duża też jego cześć nie dostrzega struktur, 

które zdolne są skutecznie reprezentować jej interesy4, co 

powoduje apatię, a nawet alienację, wzmacniając poczucie bez-

radności.  
                                                           

3 Niezadowolenie wyrażali najczęściej ci, którzy źle oceniają własną sytuację materialną 
(47 proc.), bezrobotni (37 proc.), renciści  (33 proc.) oraz osoby powyżej 50. roku życia i pry-
watni przedsiębiorcy (po 26 proc.); niezadowolenie częściej objawiają mężczyźni (22 pro.) niż 
kobiety (18 proc.). Co nas męczy, co nas dręczy. „Gazeta Wyborcza” z 19 września 2003; Za-
dowoleni. „Gazeta Wyborcza” z 18-19 października 2003.  

Nie można wszakże pominąć grupy Polaków, którzy sytuują się poza sferą „zadowolenia”, 
którzy utracili nadzieję na wyjście z biedy, nie wierzących w przyszłość. Jakkolwiek wedle son-
dażu przeprowadzonego przez CBOS 5-8 marca 2004 r., uwzględniającego okres 200-2004  nie 
zmienił się odsetek rodzin żyjących – wg własnego mniemania – powyżej średniego poziomu (6 
proc.), którzy zaspokajają swoje potrzeby „bez specjalnego oszczędzania”, jednakże równocze-
śnie 6 proc. twierdzi, że „nie wystarcza na zaspokojenie potrzeb podstawowych”, przybyło (39 
proc., w 2002 r. – 34 proc.) żyjących na poziomie skromnym („zaciskanie pasa”). Za początek 
„biedy” uważa się pułap dochodów nie przekraczających 400-500 (w 2000 – 300 zł).  70 proc. 
uważa, że będzie coraz gorzej (81 proc. w 200 r.), 13 proc.  – sytuacja nie zmieni się (9 proc. w 
2000 r.), jednakże 9 proc, sądzi, że będzie mniej biedy (w 2000 r. – 5 proc.). Jakie czynniki nie 
pozwalają na wydostanie się z „pola biedy”? Są to bezrobocie (79 Proc.), brak wykształcenia i 
kwalifikacji (38 proc. ), brak wsparcia i opieki ze strony państwa (35 proc.), alkoholizm i nieza-
radność życiowa (31 proc.); rzadko obarczana jest odpowiedzialnością rodzina (4 proc.) i los (5 
proc.). Winne bezrobocie i brak wykształcenia. Polacy przyznaję się do biedy i nie wierzą w 
przyszłość. „Rzeczpospolita” z 21 maja 2004.  

4 Badania przeprowadzone przez CBOS 3-6 stycznia 2003 r. sugerują, że większość Pola-
ków (62 proc.) nie dostrzega na scenie politycznej partii politycznej, na którą z całym przekona-
niem mogliby głosować (przeciwnego zdania jest 26 proc.). Cześć respondentów odczuwa po-
trzebę utworzenia nowej partii – 48 proc. sądzi, że winna ona bronić przede wszystkim bezro-
botnych. Jednakże co do charakteru ew. partii poglądy podlegają znacznemu zróżnicowaniu. I 
tak 19 proc. uważa, że powinna to być partia robotnicza, 14 proc. – prawicowa, 13 proc. – naro-
dowa, także 13 proc. – proeuropejska, 12 proc. – chłopska, 11 proc. – centroprawicowa, 7 proc. 
– lewicowa, 5 proc. socjalistyczny. Nie ma na kogo glosować. Opinia społeczna. „Rzeczpospoli-
ta” z 22 stycznia 2003. Przeprowadzone niemal półtora roku później (6-9 maja 2004 r.) przez 
OBOP badania wskazują trwałość owego nastawienia. Tak więc niemal połowa (48 proc.) Pola-
ków nie sympatyzuje z żadną opcją polityczną. 20 proc. określa swoje poglądy jako prawicowe; 
po 12 proc. – centroprawicowe i lewicowe, zaś 8 proc. – centrolewicowe. 52 proc. Polaków nie 



 3 

W tym kontekście zasługuje na uwagę rysująca się – wbrew 

wysiłkom podejmowanym przez formację „postsolidarnościową” - 

tendencja wyrażająca się w narastaniu pozytywnego nastawienia 

Polaków do PRL-owskiej przeszłości. Przeprowadzone w dniach 8-

10 czerwca 2002 r. przez TNS-OBOP badania wskazują na po-

większanie się grupy respondentów przychylnie odnoszących się 

do rządów PZPR; okazuje się, że po raz pierwszy odsetek ocen 

pozytywnych jest większy od ocen negatywnych; oceny pozytywne 

– 40 proc., negatywne – 35 proc. Pogorszyła się także ocena 

pierwszych lat 1989-1991. Na pytanie, czy wolałbyś żyć w socjali-

zmie, czy w dzisiejszej Polsce?, socjalizm wybrało 39 proc. ankie-

towanych, w Polsce dzisiejszej – 42 proc.5  

 Badania przeprowadzone przez CBOS 14-17 maja 2004 r. 

przyniosły wyniki, które zaskoczyły oraz wprawiły – jak się wydaje - 

w zakłopotanie zleceniodawców, nie kryjących dystansu wobec 

okresu PRL-u („Gazeta Wyborcza”, TVN oraz Radio Zet).  Na py-

tanie „który przywódca najwięcej zrobił dla Polski po II wojnie świa-

towej?”, 46 proc. respondentów wskazało na Edwarda Gierka (I 

sekretarz KC PZPR w latach 1970-1980), gdy 39 proc. na Lecha 

Wałęse (A. Kwaśniewski – 26 proc.; T. Mazowiecki – 20 proc.; W. 

Jaruzelski – 16 proc.; W. Gomułka – 8 proc.; J. Olszewski – 5 

proc.; B. Bierut – 2 proc.; L. Miller – 2 proc.). Interesująco rysuje 

się porównanie różnych wymiarów życia Polaków w okresie PRL-u 

                                                                                                                                                                                     
interesuje się polityką, jakkolwiek uwagę 34 proc. są w stanie przykuć wyjątkowo ważne wyda-
rzenia. Wśród osób zainteresowanych polityką 40 proc. stara się być zorientowana w tym, co 
dzieje się w kraju. Natomiast tylko 8 proc. śledzi politykę regularnie. Polityka nie interesuje naj-
częściej gospodynie domowe (58 proc.), bezrobotnych (51 proc.) oraz uczniów i studentów (48 
proc.). OBOP: kto prawica, kto lewica. „Gazeta Wyborcza” z 4 czerwca 2004. :.  

5 Pułapki pamięci. Większość Polaków ocenia pozytywnie PRL. „Rzeczpospolita” 31 
sierpnia 2002; Lepiej o PZPR, źle o AWS. OBOP – Polska Ludowa i III RP. „Trybuna” z 31 
sierpnia 2002; PRL pięknieje. Nostalgia za PRL zwyciężyła. „Gazeta Wyborcza” z 31 sierpnia 
2002. Komentując wzmożone zainteresowanie widzów V Festiwalu Dobrego Humoru w Gdań-
sku (27 czerwca 2004) widowiskiem „Ukochany kraj, PRL w piosence” jego reżyser J. Józefo-
wicz) powiedział: „Cóż na to poradzę, że ludzie chętnie wracają do przeszłości i chcą się bawić, 
wspominając przeszłość. Mam nadzieję, że bez nostalgii”. Nie ma jak PRL. V Festiwal Dobrego 
Humoru w Gdańsku. „Rzeczpospolita” z 28 czerwca 2004.  



 4 

oraz RP (po 1989 r.), skłaniające do uważniejszego przyjrzenia się 

przeżywanym przez nich nostalgiom i doznawanym oczekiwa-

niom6.  

Jakie zatem wnioski można wywieść z analizy wyborów do Par-

lamentu Europejskiego (13 czerwca 2004 r.)? Rozważając powody, 

dla których 79,13 proc. Polaków nie wzięło udziału w wyborach7, 

nie jest możliwe wskazanie jednej przyczyny ich absencji. Zapew-

ne wiążą się one m.in. ze stosunkiem do polityki, słabo zakorze-

nionym poczuciem bycia obywatelem, a także niedostatkiem prze-

konania o zdolności skutecznego wpływania na przebieg zdarzeń 

czy procesów politycznych. Jeśli bowiem możliwości kształtowania 

postaw i zachowań polityków w polskim parlamencie są ograniczo-

ne, to owe wyobrażenie z tym większą siłą jest zapewne przeno-

szone na obszar wspólnotowej legislatywy.    

Do zmiany nastawienia nie przyczyniają się sami politycy. Nie-

poszanowanie „godnych” obyczajów (w tym parlamentarnego8), 

                                                           
6 79 proc. pytanych uważa, iż obecnie ma mniej pieniędzy niż w czasach PRL (więcej – 17 

proc.), odczuwa mniejsze poczucie bezpieczeństwa – 73 proc. (23), ma mniej przyjaciół – 71 
proc. (21), mniej czasu dla siebie – 71 proc. (26), mniejsze poczucia sensu życia – 61 proc. (32), 
ale (podkr. KBJ) „teraz” mają mniejsze poczucie wolności niż w czasach PRL – 25 proc. (więcej 
– 71 proc.), mniej kłamstwa w życiu publicznym niż w PRL – 23 proc. (więcej – 71 proc.). Ko-
muno wróć. PRL-u słodki czar. „Sondaż trzech”. „Gazeta Wyborcza” z 26 maja 2004. W podsie-
radzkiej wsi Wieszkowskie (gmina Burzenin) oddano 19 czerwca 2004 r. do użytku przyszkolną 
salę gimnastyczną – wybudowaną społecznym sumptem - nadając jej imię Edwarda Gierka. 
Dziękujemy Ci, Edwardzie! PRL · Gierek wrócił. „Trybuna” z 21 czerwca 2004.  

7 Obwieszczenie Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 15 czerwca 2004 r. o wynikach 
wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego przeprowadzonych w dniu 13 czerwca 2004 r.; 
http://www.pkw.gov.pl/gallery/10/17/10174.pdf ; 22 czerwca 2004. 

8 16 października 2002 r. poseł LPR Gabriel Janowski rozpoczął blokadę mównicy sejmo-
wej, spożywając przy niej posiłki. 17 października ok. godz. 4.20 został usunięty z sali obrad 
(przeniesiony do samochodu) przez Straż Marszałkowską, której czynności próbowali przeciw-
działać jego koledzy klubowi (rękoczyny, bieganie po stole prezydialnym). Rankiem wznowiono 
obrady, które - wskutek działań posłów Samoobrony (gwizdy, tupanie, uderzenia w pulpity) - 
przerwano. Sejmik w Sejmie. „Gazeta Wyborcza” z 18 października 2002; Anarchia w Sejmie. 
„Rzeczpospolita” z 18 października 2002. Do tego typu zdarzeń należy także zaliczyć „wygwiz-
danie” 12 września Franza Fischlera, komisarza UE przez posłów LPR (część z PSL), kiedy pró-
bował wyjaśniać mechanizmy dopłat „unijnych”. „Jestem człowiekiem bardzo cierpliwym, dla-
tego mogę spokojnie słuchać, że polska to nie Afryka albo, że liberalizm gospodarczy to terro-
ryzm” – skwitował Fischler. Gwizdy i oklaski. „Gazeta Wyborcza” z 13 września 2002. Polacy 
pytani przez CBOS o stosunek do wydarzeń na forum parlamentu, w większości orzekli iż był to 
objaw „anarchii zagrażający życiu politycznemu i demokracji w Polsce”, gdy 38 proc. uznało to 
„za normalne konflikty, które mogą zdarzyć się w systemie demokratycznym i nie zagrażają 
demokracji w Polsce”. Nie ma zgody na blokowanie mównicy. „Rzeczpospolita” z 6 grudnia 
2002. 



 5 

kwestionowanie i podważanie prawa, wręcz jego łamania stało się 

wszak udziałem polityków.  Ich działania oraz bezkarność zadaje 

cios społeczeństwu, państwu oraz jego instytucjom9. Spostrzeże-

nia odnoszące się do faktów potwierdzających działania niezgodne 

z prawem, czy wręcz jego łamania przez osoby z kręgu polityki i 

wzajemnego przenikania jej z businessem, przekładają się na na-

stroje społeczne oraz treść opinii społecznej, którą odzwierciedla 

przekonanie o braku uczciwości wśród polityków, a także nie po-

noszeniu przez nich odpowiedzialności za naganne zachowanie10. 

Aliści z badań przeprowadzonych z początkiem 2003 roku można 

wywnioskować, że politycy pod względem uczciwości są tacy jak 

wszyscy Polacy (podobni) – 46 proc., zaś 44 proc. - gorsi11. 

Powracając do jednego z socjologicznych paradygmatów wła-

dzy, wyrażonego w pytaniu „kto rządzi?”, trudno zlekceważyć 

przekonania tych, u których – idąc śladem Maxa Webera – „dąże-

                                                           
9 Trudno doprawdy abstrahować od ocen, jakimi Polacy opatrują funkcjonowanie podsta-

wowej instytucji państwa, parlamentu. 80 proc. respondentów badanych 8-11 listopada 2002 
przez CBOS wskazywało na brak autorytetu Sejmu, jego opieszałość – 63 proc. oraz 50 proc. na 
nietrafność decyzji; 67 proc. źle oceniło, a 17 proc. – dobrze działalność Sejmu. Wedle 45 proc. 
badanych posłowie legitymują się kompetencjami, uprawniającymi ich do sprawowania manda-
tu. Jednakże niekorzystne oceny dotyczą reprezentacji interesów. Parlamentarzyści reprezentują 
interesy swojego ugrupowania – 37 proc., czasem swoje własne – 20 proc., znajomych, kolegów 
i krewnych – 12 proc., ludzi, którzy na nich glosowali – 8 proc., społeczeństwa – 6 proc.; Sejm 
reprezentuje interesy tylko niektórych grup społecznych – 46 proc. Wreszcie zdaniem 55 proc. 
respondentów w obecnym parlamencie można spodziewać się więcej konfliktów, niż w po-
przednim. Polacy bardzo źle o Sejmie . Opinia społeczna. „Rzeczpospolita” z 14 stycznia 2003. 
Półtora roku później oceny parlamentu polskiego uległy dalszemu pogorszeniu (sondaż PBS z 28 
maja 2004): 86 proc. respondentów wyraziło brak zaufania, wobec 9 proc. wyrażających zdanie 
przeciwne. Skazani, oddajcie mandaty. Sondaż „Rz” Polacy nie ufają Sejmowi, jeden z powo-
dów – łamanie prawa przez posłów. „Rzeczpospolita” z 1 czerwca 2004.  

10 85 proc. badanych w końcu maja 2004 r. uznało, że posłowie skazani prawomocnym 
wyrokiem sądu winni tracić mandaty; 8 proc. – nie powinni. Tamże. Por.  J. Oleksy: Posłowie 
muszą być czyści. Wywiad dla „Rzeczpospolitej” z 1 lipca 2004.  

11 Badania przeprowadzone 11-13 stycznia 2003 przez TNS OBOP skłaniają do mniema-
nia, iż w Polsce szerzy się wszechobecna korupcja. Zdaniem 89 proc. badanych korupcja wystę-
puje często lub bardzo często, 71 proc. uważa, iż w największym stopniu dotyka decyzji gmin-
nych, 62 proc. – wysokich urzędów państwowych, 59 proc. – gazet, 58 proc. – sądów, 48 proc. – 
Sejmu. Wreszcie 71 proc. Polaków sądzi, że nie uda się zwalczyć korupcji, będzie tak, jak do-
tychczas – 49 proc., albo gorzej – 22 proc. Wszystko na sprzedaż. Badania TNS-OBOP „Potocz-
ny obraz korupcji”. „Gazeta Wyborcza” z 24 stycznia 2003. 92 proc. Polaków uważa, że Polska 
ogarnięta jest korupcją – oto wniosek z sondażu przeprowadzonego przez GfK wśród 14 krajów 
Europy Środkowo-Wschodniej na przełomie 2003 i 2004 roku. Przekupstwo niemal wszędzie. 
Polska jest jednym z najbardziej skorumpowanych krajów postkomunistycznych – wynika z po-
równania opinii społeczeństw. „Rzeczpospolita” z 19 maja 2004.   



 6 

nie do władzy jest nieuniknionym środkiem” pracy, zaś „instynkt 

władzy” należy do ich „normalnych cech”12. Jak politycy wypełniają 

zatem swoje „zawodowe” funkcje? O ile duża część Polaków nie 

dostrzega zależności między kształtem demokracji, a uczestnic-

twem w jej procedurach, aktywnym wyrażaniem akceptacji bądź 

dezaprobaty, to nierzadko sami politycy swoją postawą i zachowa-

niem utwierdzają ich w tym mniemaniu. Zdają się oni bowiem su-

gerować, że instytucje demokratyczne są niewystarczająco sku-

teczne dla urzeczywistniania społecznie ważnych (w ich mniema-

niu) interesów13. 

W tym kontekście warto przywołać wynurzenia osoby, której 

„przygoda” z polityką nie była ani przypadkowa, ani incydentalna, 

osoby, zaznaczającej w niej swój udział nieprzerwanie w okresie  

sięgającym 1989 r., wykazującej trwałość orientacji ideowo-

politycznej. Osoby, która posiadła wiedzę co do możliwości i ogra-

niczeń stwarzanych przez politykę, wiedzę ufundowaną na osią-

gniętych sukcesach i doznanych porażkach. Osoby legitymującej 

się zatem osobliwą kompetencją i doświadczeniami, które zdają 

się umożliwiać jej racjonalne – pozbawione złudzeń - interpreto-

wanie kwestii władzy w Polsce. To zaś każe uważnie pochylić się 

nad doznaniami polityka – nie stroniącego od krytycznego oglądu 

własnych dokonań - u którego przeważa pesymistyczna ocena pol-

skich grup przywódczych  (rządzących). Jego zdaniem obce jest im 

                                                           
12 M. Weber: Polityka jako zawód i powołanie. Przedmowa, wstęp i opracowanie Z. Kra-

snodębski. Kraków 1998, s. 97 
13 Oto poseł J. Wenderlich (rzecznik SLD) rozpoczął 10 maja 2004 głodówkę, demonstru-

jąc solidarność z grupą pracowników cukrowni w Żninie nie przyjmujących pokarmu, protestu-
jących przeciwko jej zamknięciu. Wenderlich na głodzie. „Gazeta Wyborcza” z 11 maja 2004. Z 
kolei Liga Polskich Rodzin wezwała do bojkotu glosowania w Sejmie (poprzez opuszczenie sali 
obrad), mającym rozstrzygnąć (24 czerwca) o wotum zaufania dla rządu Marka Belki. Zerwijmy 
ten Sejm. „Gazeta Wyborcza” z 18 czerwca 2004; Rokosz Giertycha. Sejm · LPR wzywa do 
bojkotu Belki. „Trybuna” z 18 czerwca 2004. Praktycznie nikt – łącznie z autorami apelu - nie 
posłuchał wezwania do bojkotu. 24 czerwca 2004 r.; głosowało – 452 posłów.  Za udzieleniem 
wotum zaufania rządowi M. Belki głosowało – 236, przeciw – 215, wstrzymało się – 1, nie gło-
sowało – 7;  

http://orka.sejm.gov.pl/SQL.nsf/glosowania?OpenAgent&4&77&120 (30 czerwca 2004). 



 7 

myślenie kategoriami państwa oraz niezdolne są do kreślenia per-

spektywicznych celów; „u nas najpierw wygrywa się wybory, a do-

piero potem rozgląda, co by tu teraz zrobić”.  

Doprawdy nie ma powodu podważać intencji, ni szczerości opi-

nii formułowanych przez owego polityka14, który odsłania głębszą 

część sceny politycznej. Otóż na wstępie swej działalności oczeki-

wał on, że polityka będzie „instrumentem kształtowania państwa 

demokratycznego” oraz narzędziem dokończenia „rewolucji soli-

darnościowej”. Z czasem „to okazało się przesadną nadzieją”, al-

bowiem zdał „sobie sprawę ze stopnia wyalienowania władzy”.  

Owa pesymistyczna perspektywa zdaje się wszakże sygnali-

zować przekonanie, że bezpośrednie zaangażowanie w polityce 

traci na atrakcyjności wtedy, gdy dochodzi się do wniosku, że nie 

zapewnia władzy, pozwalającej na uzyskanie realnego wpływu na 

podejmowanie rozstrzygających decyzji. „Polityka (...) jest jak 

chiński teatr cieni – powiada - W niewielkim stopniu odnosi się do 

tego, co dzieje się naprawdę w gospodarce i w wielkich procesach 

społecznych”. Tą ogólną konstatację odniósł on osobliwie do insty-

tucji, która konstytucyjnie sytuowana jest jako podstawowa wśród 

ogniw demokratycznego reżimu, tj. parlamentu. „Najważniejsze 

rozstrzygnięcia zapadają poza Sejmem, a nawet rządem – twierdzi 

były poseł i szef sejmowej komisji skarbu - Sejm jest miejscem 

                                                           
14 Wiesław Walendziak, członek Zarządu Tymczasowego Ruchu Młodej Polski, ruchu 

powstałego w 1979 r. po rozpadzie ROPCiO, skupiającego środowisko rozbudzonej intelektual-
nie i politycznie młodzieży, skupionej w duszpasterstwie akademickim i spotykającej się w ko-
ściele św. Anny w Częstochowie. Ruch łączył elementy narodowej z opcją chrześcijańskiej de-
mokracji (personalistyczna wizja człowieka), eksponując ponadto etos prawicy oraz związki z 
europejską myślą konserwatywną  (K.B.Janowski: Źródła i przebieg zmiany politycznej w Pol-
sce (1980-1989). Toruń 2004, s. 398). Twórca telewizyjnych programów  publicystycznych 
(„Bez znieczulenia”, „Lewiatan”), dyrektor generalny TV Polsat, prezes TVP w latach 1994-96,  
Współzałożyciel (prezes) 21 września 1996 r. w Warszawie Stowarzyszenia „Dzikie Pola”, które 
„stanowiłoby alternatywę dla coraz bardziej dominującej w życiu społecznym, kulturalnym i go-
spodarczym lewicy” („Rzeczpospolita” z 23 września 1996), współtwórca Telewizji Familijnej 
(TV Plus), wykorzystującej koncesję zakonu franciszkanów i zasilanej przez skarb państwa; szef 
kancelarii prezesa Rady ministrów w rządzie Jerzego Buzka, poseł AWS (1997-2001) i PiS 
(2001-2004), szef sztabu wyborczego Mariana Krzaklewskiego w kampanii wyborczej do urzędu 
prezydenta RP (2000 r.). 



 8 

głośnych i gorszących sporów – ale tylko teatrem. Najważniejsze 

decyzje prywatyzacyjne nie są przesądzane przez czynniki poli-

tyczne, ale przez partykularne układy gospodarcze (...) Mamy sła-

be państwo rządzone przez słabą klasę polityczną (...) Układy inte-

resów powodują, że spada konkurencyjność polskiej gospodarki”.  

Przywołana wypowiedź zasługuje na uwagę o tyle, iż niezależ-

nie od nasuwających się interpretacji co do intencji deklarowanych 

i rzeczywistych, charakteryzuje się autentyzmem, przez co zyskuje 

na wiarygodności. Podnosi ją demonstracyjne zrzeczenie się man-

datu poselskiego (15 marca 2004). Wprawdzie nie można wyklu-

czyć okoliczności innych (związek z grupą kapitałową „Polsatu”) 

niż te, o których wspomina polityk, uzasadniając swą decyzję. Mi-

mo tego, w niewielkim stopniu pomniejsza to wartość jego konsta-

tacji. „Moje odejście to nie frustracja związana z kryzysem marzeń 

(...) To raczej wyciągnięcie wniosków z rzeczywistości” – puentuje 

polityk PiS (zwany „politycznym podróżnikiem”) swą decyzję wyco-

fania się z polityki, którą łączy „przede wszystkim z konstatacją 

niemocy w uprawianiu realnej polityki w dzisiejszej Polsce”15. Ową 

decyzję niełatwo doprawdy nie łączyć z trudnościami w obsadzeniu 

zwolnionych – wskutek wyborów do Parlamentu Europejskiego (13 

czerwca 2004) – mandatów poselskich w Sejmie. Niezależnie bo-

wiem od ich powodów, pozostaje kwestią, czy parlament polski 

stanowi dla polityków jednako atrakcyjne miejsce urzeczywistnia-

nia swych interesów?16. 

                                                           
15 W. Walendziak: Sejm to tylko teatr. Wywiad dla „Gazety Wyborczej” z 16 marca 2004;  

Mandat za Polsat. Sejm · Walendziak rezygnuje z „teatru cieni”. „Trybuna” z 16 marca 2004; 
Walendziak odchodzi z polityki. Poseł Prawa i Sprawiedliwości wybrał karierę w biznesie me-
dialnym. „Rzeczpospolita” z 16 marca 2004. 

16 Osobliwie dotyczy to mandatu J. Lewandowskiego, posła Platformy Obywatelskiej. 
Powody nie przyjęcia mandatu to:  „Nie widzę dla siebie miejsca w tym Sejmie, niewątpliwie 
najgorszym po 1989 (...) dla mnie polityka to służba idei, a nie troska o apanaże i splendor” (A. 
Hall); „moim marzeniem jest zasiąść w parlamencie, ale nie takim” (starosta kwidzyński); z ko-
lei prezydent Tczewa podniósł swoje zaangażowanie w kolejnych wyborach na nowego prezy-
denta (Mandat z łapanki. Poszukiwany poseł. „Gazeta Wyborcza” z 17 czerwca 2004; Gesty 
Halla. „Rzeczpospolita” z 17 czerwca 2004; Kto zastąpi europosłów. Wakaty w parlamencie. 



 9 

Wypadnie rozważyć na ile sygnalizowane przez część polity-

ków priorytety korespondują z nastawieniem społeczeństwa. 5-8 

września 2003 r. CBOS przeprowadziło sondę, sprowadzoną do 

pytania otwartego  - „kto naprawdę rządzi w Polsce?”. Responden-

ci wskazywali – wedle własnej wiedzy, rozeznania etc. – na obiekt, 

który skupiał możliwości władcze. Po pierwsze, tylko 41 proc. ba-

danych udzielało odpowiedzi w sposób pozbawiony negatywnego 

zabarwienia emocjonalnego, posługując się nazwami organów 

władzy, instytucji lub organizacji. 44 proc. koncentrowało się na 

opisie zjawisk i mechanizmów patologicznych, nadając mu charak-

ter emocjonalny; 12 proc. ankietowanych wskazywało na istnienie 

niejawnych sił rzeczywiście sprawujących władzę.   

Zdaniem 24 proc. (procenty nie sumują się, ponieważ można 

było udzielić więcej niż jednej odpowiedzi) pytanych Polaków rzą-

dzi naprawdę rząd i premier (w tym 3 proc. wypowiedzi połączo-

nych z negatywną charakterystyką bądź inwektywami: „złodziejski”, 

„skorumpowany”, „nieudolny”, „rząd kolesiów”, „nie dbający o oby-

wateli”). Wedle 14 proc. respondentów rządzą kliki, kolesie, ukła-

dy, pieniądze, korupcja. 13 proc. sądzi, że rządzi prezydent, 12 

proc. – elity finansowe, biznes, zaś wedle 11 proc. – złodzieje, 

cwaniacy, banda łobuzów, mafia. Według 9 proc. skupiskiem wła-

dzy jest SLD, SLD i UP, lewica (3 proc. łączy ową opinię z nega-

tywną charakterystyką bądź inwektywami); także 9 proc. – chaos, 

bałagan, nikt nie rządzi. 8 proc. łączyło władzę z partiami i elitami 

(3 proc. opatrywało je negatywną charakterystyką lub inwektywami 

– „sitwa”, „skorumpowani”, „dbający tylko o własne interesy”), na-

tomiast 7 proc. z parlamentem (Sejm, Senat), 4 proc. z klerem i 

kościołem (również 4 proc z Żydami). Wreszcie 3 proc. Polaków 

                                                                                                                                                                                     
„Rzeczpospolita”; Marzył o posłowaniu. Napieralski do Sejmu. „Gazeta Wyborcza” z 22 czerw-
ca 2004). 



 10 

sądzi, że rządzi stary system, komuniści, ludzie SB, „czerwona 

burżuazja”, tyleż samo (3 proc.) – ludzie niekompetentni, bez przy-

gotowania, nieodpowiedzialni, głupcy. W tym przedziale (3 proc.) 

sytuują się odpowiedzi wskazujących na obcy kapitał, USA, MFW, 

UE, „Zachód”17. 

Najogólniej można stwierdzić, że Polakom nastręcza trudności 

zlokalizowanie realnej władzy.  W dużym stopniu jest to skutek 

niezdolności do jej skonkretyzowania (zdefiniowania) – w tym rów-

nież – opisowego rozpoznania. Po pierwsze - w świadomości spo-

łecznej - jest ona rozproszona, jakkolwiek – nie w sensie prawno-

konstytucyjnym, lecz raczej jako skutek braku rozeznania co do jej 

formalnego umocowania i możliwości. Po wtóre, przeważają opinie 

wartościująco-emocjonalne, odzwierciedlające wzmożone napięcie 

afektywne. W rezultacie odpowiedzi na pytanie „kto rządzi?” – ono 

bowiem pozostaje w centrum rozważań – pozbawione są racjonal-

ności i klarowności, ale też przychylności. W dużym stopniu udzie-

lający odpowiedzi respondenci mogą stać się wdzięcznym adresa-

tem haseł demagogicznych, populistycznych, wręcz obiektem ma-

nipulacji, albowiem to oni – postrzegając w sposób mało wyrafino-

wany otaczającą rzeczywistość – gotowi są (można założyć) ulec 

prymitywnemu językowi, zbudowanemu na syntetycznych, emocjo-

nalnych komunikatach. Pozostają one w opozycji do oficjalnego 

bądź wysublimowanego języka polityków18. Wielu spośród nich, 

którzy kreują klimat politycznych „salonów” oraz treść „politycznej 

                                                           
17 Kto naprawdę rządzi? CBOS · Sondaż. „Trybuna” z 24 października 2003.  
18 Po niekonwencjonalny sposób zbliżenia się do „szarego” obywatela sięgnął Tadeusz 

Cymański, poseł PiS podwożąc autostopowiczów (ok. stu w roku) po to, „by wiedzieć, czym i 
jak żyją tzw. zwykli ludzie”. Z rozmów, które prowadzi z przygodnymi pasażerami – nie ujaw-
niając swojej funkcji – wysnuwa dramatyczne wnioski co do stanu ludzkich spraw: „Ogromna 
liczba ludzi pracuje na czarno i zarówno oni, jak i ci, którzy pracują legalnie, są w okropny spo-
sób wykorzystywani (...) Dla kasty rządzącej to wielki wstyd. Nie jestem socjałem, ale po auto-
stopowych doświadczeniach nie byłbym w stanie poprzeć polityki czysto liberalnej. I rozumiem, 
skąd się biorą sukcesy populistów”. T. Cymański: Poseł i autostop. Wywiad dla „Gazety Wybor-
czej” z 30 czerwca 2004. 



 11 

poprawności”, nie stronią od demagogii ubranej – tym razem - w 

„kulturalny” język19. Skłania to do postawienia pytania, czy język 

skrótu news’owego jest właściwością komunikacji politycznej tylko 

grup o niskim statusie społecznym, podatnych na radykalną retory-

kę? 

Uwzględniając to, wypadnie uznać za chybiony, bo przebiega-

jący niejako obok „komunikacji powszechnej” „Apel zatroskanych o 

losy ojczyzny” z 28 maja 2004, sygnowany przez przedstawicieli 

środowisk inteligenckich (dziennikarze, profesorowie, rektorzy 

etc.), którzy wezwali do powołania rządu fachowców - „których 

uczciwość i kompetencje nie będą podlegały wątpliwości” – oraz „o 

najpilniejsze” przygotowanie nowej ordynacji wyborczej (głosowa-

nie większościowe w jednomandatowych okręgach), „aby nie po-

wtórzyć już błędów, których skutki tak dotkliwie obecnie odczuwa-

my” – widząc w tym antidotum na kryzys władzy, spadek doń za-

ufania20. Wydaje się, iż apel ma małe szanse wywołania szerszego 

odzewu, albowiem duża część Polaków wykazuje brak zrozumienia 

dla „ich gestów” – polityków, inteligentów, kreujących się na elitę-

                                                           
19 „Zrobimy wszystko, jeśli będziemy mieli na to wpływ, ażeby w 2009 r. te rozstrzygnię-

cia, na które pan premier Belka się zgodził w Brukseli nie weszły w życie – zapowiedział Jan 
Rokita (lider PO – uwaga KBJ) – Niektórzy dostali wszystko, co chcieli, nawet wtedy, kiedy to 
co chcieli było absurdalne. Niemcy dostali uznanie tego, że NRD było pokrzywdzona jako jedy-
ny kraj w świecie przez komunizm, Francuzi dostali to, że chrześcijaństwo może być uznane 
przez traktat za coś niedobrego i nie powinno być wspomniane  w tym traktacie”. Rokita gromi 
rząd. „Gazeta Wyborcza” z 1 lipca 2004. Tymczasem w ostatniej kwestii Watykan wyraził uzna-
nie rządowi Polski: „Dlatego też chciałbym podziękować za Pański wkład, będący wyrazem 
wierności najgłębiej zakorzenionym w historii i życiu narodu” – pisał do premiera Marka Belki 
Angelo kard. Sodano, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej. „Gazeta Wyborcza” z 22 czerwca 
2004. Natomiast Jan Paweł II na zakończeniu spotkania z wiernymi oświadczył po polsku 
(Rzym, 20 czerwca 2004): "Dziękuję Polsce, która na forum europejskim broniła wiernie korzeni 
chrześcijańskich naszego kontynentu, z których wyrosła kultura i postęp cywilizacyjny naszych 
czasów. Nie podcina się korzeni z których się wyrosło", http://info.onet.pl/938895,12,item.html 
(2004-06-20).  

20 Apel zatroskanych o losy ojczyzny. Do Prezydenta RP i do środowisk politycznych. 
„Rzeczpospolita” z 29-30 maja 2004. Prezydent, pozytywnie oceniając apel stwierdził m.in.: 
„Oceniam go jako bardzo doniosły głos w bardzo ważnym momencie. Skierowany nie tylko do 
mnie, do polityków, ale także do opinii społecznej (...) Żadna z przedstawionych tam propozycji 
(...) nie powinna być odrzucona. Trzeba o tym rozmawiać (...) Polsce natomiast potrzeba otwar-
cia się klasy politycznej, która uznała, że pozjadała wszystkie rozumy, na takich ludzi, jak choć-
by właśnie sygnatariusze listu”. A. Kwaśniewski: Rozmawiać, a nie odrzucać. Wywiad dla 
„Rzeczypospolitej” z 1 czerwca 2004. 



 12 

sumienie narodu – grono, które przez swoje „uczestnictwo” bądź 

„zaniechanie” (również wykreowanie) obciążane jest przez „szare-

go obywatela” odpowiedzialnością za stan Polski. „Zatroskani” dają 

świadectwo swojej bezradności i naiwności, wierząc że możliwe 

jest - niejako na przekór polityce, mechanizmom demokratycznym 

– znalezienie „cudownego eliksiru”, uzdrawiającego polską polity-

kę. Ponadto oni sami, poprzez rysowanie w najdramatyczniejszych 

barwach stanu państwa, przyczynili się do wytworzenia obrazu je-

go katastrofy21. Wreszcie stworzeniem płaszczyzny porozumienia 

„ponad podziałami” nie są zainteresowani politycy wywodzący się z 

różnych ugrupowań22, dostrzegający szanse na wykreowanie, 

bądź umocnienie pozycji na scenie politycznej poprzez wyraźniej-

sze „pozycjonowanie”, by odróżniać się od konkurentów. 

Osobliwym środowiskiem, które w większości sytuuje się w ob-

szarach zurbanizowanych, są polscy internauci, tj. użytkownicy In-

ternetu. Doprawdy trudno pominąć ich nastawienie do polityki. Al-

bowiem przeważają wśród nich osoby młode, wykształcone - więk-

szość użytkowników to ludzie z wyższym wykształceniem bądź je 

właśnie zdobywający; „Internet był jeszcze do końca lat 90. me-

dium elitarnym, dla ludzi dobrze wykształconych”23, i nadal tą ce-

chę zachował. Z sondy (14133 uczestników) przeprowadzonej na 

początku 2004 r. (2004-02-02) przez portal Wirtualna Polska  – 

zawierającej pytanie „Kto jest najbardziej wpływowym Polakiem?” 

– wyłania się obraz przejrzysty o tyle, że wyraźnie spersonifikowa-

ny, a równocześnie identyfikujący obszary wpływu na władzę. 

Przeszło połowa (53 proc.) respondentów wskazała na jednego z 
                                                           

21 O niespójności języka oficjalnego z komunikacją news’ową pisze E. Pietrzyk-
Zieniewicz: Dialog dla mas. Wypowiedzi lidera Samoobrony są jak prasowe newsy – krótkie, 
jednoznaczne i dosadne. „Rzeczpospolita” z 29 kwietnia 2004. 

22 „W porozumienie ponad podziałami nie wierzy chyba nikt” – spuentowano stosunek po-
lityków do apelu w artykule pt. Politycy nie wierzą w ponadpartyjny kontrakt. „Rzeczpospolita” 
z 31 maja 2004. 

23 Ż. Polowczyk: Internet. Media – edukacja – polityka. Poznań 2004, s. 46. 



 13 

najbogatszych Polaków, Jana Kulczyka oraz na redaktora naczel-

nego „Gazety Wyborczej”, A. Michnika (12 proc.); prezydent A. 

Kwaśniewski – 16 proc., kardynał J. Glemp – 9 proc., premier L. 

Miller – 6 proc. oraz R. Krauze (właściciel firmy Prokom) – 2 proc., 

J. Hausner (wicepremier) – 1 proc. M. Ungier (minister w Kancela-

rii Prezydenta RP) – 1 proc. (0 proc. - K. Janik, minister spraw 

wewnętrznych i administracji oraz J. Szmajdziński, minister obrony 

narodowej)24.  

Owa sonda wyraźniej niżeli CBOS-wska wskazuje na obiekty, 

które koncentrują władzę bądź w decydującej mierze wpływają na 

jej funkcjonowanie. Klarowniej też ukazuje współczesną istotę wła-

dzy, która nie ogranicza się do formalnych instrumentów podejmo-

wania decyzji politycznych, ale zawiera spectrum różnorodnych na-

rzędzi wpływania, charakteryzujących działanie grup interesu, po-

zostających poza strukturami władzy. Oto 67 proc. wskazań inter-

nauci związali z businessmanami oraz redaktorem naczelnym „Ga-

zety Wyborczej” – wyjątkowo silnym medium opiniotwórcze - której 

jednak zaangażowanie w forsowanie przychylnych rozwiązań 

prawnych dla macierzystej spółki kapitałowej („Agora”) lokuje ją 

także na poziomie wpływów kapitałowych.  

Aliści usytuowanie na pierwszym miejscu listy „trzymających 

władzę” osoby, której pozycja ufundowana jest na kapitale zdaje 

się wielce znacząca. Z jednej strony większość badanych „wy-

chwyciła” moc kapitału, mniemając iż przekłada się ona na możli-

                                                           
24 http://wp-hit.wp.pl/ankieta.html?POLL[pid]=3001058&3001058&kat=9211; (1 lipca 2004). 
Nb. R. Krauze został usytuowany na pierwszym miejscu na liście 30 wpływowych ludzi 

polskiej gospodarki, zaś J. Kulczyk – na 15., natomiast Wanda Rapaczyński (zapis oryginalny – 
uwaga KBJ), prezes „Agory” – wydawcy „Gazety Wyborczej”  - (obie postaci można traktować 
jako „pokrywające” tą samą instytucję) na miejscu 20. w materiale pt. „30 wpływowych ludzi 
polskiej gospodarki” opublikowanym przez  Portal Onet.pl - „Businessman Magazine” z 11 mar-
ca 2003 r.; 

 http://businessman.onet.pl/artykul.html?MP=1&ITEM=1113891 (1 lipca  2004). 



 14 

wości wpływania na funkcjonowanie państwa25. Kapitał jest odse-

parowany od władzy, ale jednocześnie sieć różnorodnych powią-

zań czyni go obecnym w polityce. Nie jest on związany z konkretną 

formacją ideowo-polityczną; wszak aktywność owego businessma-

na przebiegała efektywnie zarówno za rządów AWS-UW jak i SLD-

UP26. W tej perspektywie polityka zatraca też walory przejrzysto-

ści. Granice między gospodarką – zwłaszcza w warunkach nie za-

kończonego procesu odchodzenia od gospodarki j rynku socjali-

stycznego – nadal nie rysują się klarownie. Wreszcie wyniki sondy 

sugerują rozproszenie władzy, której elementami – w świadomości 

respondentów – wydają się być kapitał, media i kościół (w sumie 

76 proc.). Natomiast formalni depozytariusze władzy państwowej – 

prezydent i premier – miejsca najważniejszego nie zajmują; zdobyli 

wraz z wicepremierem i ministrem „prezydenckim” 24 proc. wska-

zań; nb. brak wśród owych wskazań parlamentu, a ministrowie 

„rządowi” zyskali 0 proc. „Nie ma państwa w sensie klasycznym – 

powiada na marginesie sondy WP Jadwiga Staniszkis – Powoduje 

to duże możliwości wpływania, czy wykorzystywania tej sytuacji 

                                                           
25 Obraz businessmana skutecznie wpływającego na różne szczeble władzy rysuje „Gazeta 

Wyborcza”: „oficjalnie Doktor (określenie Kulczyka w kręgach biznesowych i politycznych – 
uwaga KBJ) nie wtrąca się do polityki – tej dużej i tej samorządowej – mówi poznański polityk – 
Ale wszyscy liczą się z jego zdaniem: pochodzący z Poznania ministrowie, posłowie, prezydent, 
wojewoda, marszałek, radni. Niektórzy zabiegają o jego względy, inni wręcz próbują odczyty-
wać jego życzenia, bo „kiedyś to może się przydać”. Były prezydent Poznania (1990-1199) 
Wojciech S. Kaczmarek: Zawsze zastanawiałem się, dlaczego nasi biznesmeni nie widzą możli-
wości robienia interesów z miastem. Najszybciej się w tym połapał Kulczyk, który uznał, że jest 
ważny i należy mu się szczególne traktowanie (...) Jesienią ubiegłego roku w centrum Poznania 
porozklejano kartki z napisem: „Ryszard G. – prywatny prezydent Kulczyka”. To wotum nieuf-
ności dla prezydenta Grobelnego, który w sprawie Kulczykparku przekroczył granice między 
usłużnością a służalczością – mówi były wiceprezydent Poznania”, który przestrzegał przed 
sprzedażą Kulczykowi terenu w centrum miasta, „bo nie przyniesie to miastu korzyści (...) Gro-
belny jednak zlekceważył te sugestie (...Kulczyk) „oznajmił, że zamierza w rozbudowę Starego 
Browaru zainwestować 500 mln zł, co da siedem tysięcy nowych miejsc pracy – ale oczekujemy 
od miasta szybkich decyzji. To był swoisty szantaż – skomentował jeden z radnych”. (D. Jawor-
ski: Kim pan jest, panie Kulczyk. „Gazeta Wyborcza” z 3-4 lipca 2004). 

26 Jakkolwiek w trakcie okresu poprzedzającego złożenie przez L. Millera dymisji, prasa 
sugerowała, iż rząd pod jego kierownictwem pozostaje bezwolnym narzędziem w rękach po-
znańskiego businessmana. Premier kukiełką biznesmena. Urban przesłuchany w sprawie Orlen-
gate. „Rzeczpospolita” z 23 kwietnia 2004. 



 15 

przez wymienione osoby, które nie są politykami. Są różne paję-

czyny wpływów, które tworzą substytut państwa”27.  

Formułując ogólny wniosek z sondy, wydaje się zasadna kon-

kluzja, iż identyfikowanie obiektów skupiających rzeczywistą wła-

dzę nakazuje skoncentrowanie większej uwagi na drugim – nie 

poddanym porządkowi formalno-prawnemu – planie sceny poli-

tycznej. Wynika to nie tylko z miejsca i roli businessu, ale także z 

osobliwego – w stosunku do standardów światowych – usytuowa-

nia redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, a dziennika w 

szczególności, w siatce powiązań polityki i kapitału, a także zdol-

ności mediów skutecznego wpływania na zjawiska i procesy poli-

tyczne, co czyni z nich istotny czynnik określający paradygmat so-

cjologiczny władzy28. Spełniają one nader ważne funkcje w proce-

sie komunikacji społecznej29. Osiągnęły one w Polsce stan nieza-

leżności od struktur władzy politycznej, stając się „nowym, auto-

nomicznym aktorem na scenie politycznej”30. Owa niezależność 

nie oznacza jednak bezstronności politycznej31, czemu sprzyja 

opanowanie przeważającej części mediów przez ludzi wyrażają-

                                                           
27 J. Karpiński, P. Skura: Kulczyk, Kwaśniewski, Michnik. Ankieta Wirtualnej Polski · 

Grupa Trzymająca Władzę. „Trybuna” z 5 lutego 2004. 
28 Godzi się tu sięgnąć do ujęcia, wedle którego „władza oznacza szansę przeprowadzenia 

swej woli, także wbrew oporowi, w ramach pewnego stosunku społecznego, bez względu na to, 
na czym ta szansa polega”. M. Weber: Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumieją-
cej. Warszawa 2002, s. 39.  

29 Za interesujący sposób postrzegania funkcji prasy wypadnie uznać stanowisko Woje-
wódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, który odnosząc się do sprawy udostępnienia list 
osób przyjętych przez Uniwersytet na studia w drodze odwołania, czego zażądała „Gazetę Wy-
borcza”, określił ją „podmiotem społecznej dystrybucji informacji”. Rektor albo ujawni, albo 
utajni. Informacja publiczna. Lista przyjętych na studia z odwołania. „Rzeczpospolita” z 21 
stycznia 2005.   

30 B. Dobek-Ostrowska: Problem mediów masowych w procesie demokratyzacji systemu 
politycznego w Polsce – szanse i zagrożenia. (W:) Polska w dobie przemian. Red. A. Kasińska-
Metryka. Kielce 2004, s. 97. 

31 Badania przeprowadzone 16 i 17 grudnia 1995 r. przez Pracownię Badań Społecznych 
w Sopocie pokazują na stronniczość polityczną prasy; ten pogląd poparło 44% badanych. Media 
(raczej) stronnicze. ,,Rzeczpospolita" z 5 stycznia 1996. 



 16 

cych lub sprzyjających tendencjom prawicowym, nie kryjących nie-

chęci wobec szeroko pojmowanej lewicy32.  

Wypadnie równocześnie uwzględnić fakt, iż środowisko dzien-

nikarskie wykazuje wyjątkową aktywność, wręcz zapobiegliwość o 

to, by społeczeństwo uznało jego funkcję opiniotwórczą, kreatyw-

ną. Istotnie, sądząc po efektach, prasa może na swoje konto zali-

czyć stan wiedzy politycznej, świadomości i nastrojów społecz-

nych. Nierzadko bowiem miast rzetelnego spełniania funkcji infor-

macyjno-edukacyjnych i socjalizacyjnych, posługuje się – epatując 

„news’em” - nader często manipulacją, inicjuje nagonki, przekonu-

je, iż otaczająca rzeczywistość to świat występku i korupcji.  

Prasa nie kryje ambicji odgrywania znaczącej roli w polityce, 

nie broni się też przed ogrywaniem na scenie politycznej roli jej 

ważnego aktora,  starając się ponadto wpływać bądź modyfikować 

działania władzy. Więcej, prasa kreuje się – zapewne mając na 

uwadze klasyczny rozdział – na IV władzę. „To prawda, że media 

uważane są – nie tylko w Polsce, lecz i na świecie – za czwartą 

władzę, jednak nie oznacza to, że są częścią aparatu władzy, jego 

współtowarzyszem podróży. Wręcz przeciwnie – sens tego pojęcia 

zawiera się w tym, że media mają kontrolować monteskiuszowski 

system trójwładzy państwowej, być jego recenzentem i krytykiem, 

jako rzecznik interesu publicznego i strażnik przyzwoitości tej trój-

władzy” – powiada redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”33. Odczytu-

jąc roszczenie środowiska dziennikarskiego jako próbę wzbogace-

nia  idei autora „Ducha praw” liberalnych, godzi się przypomnieć, 

                                                           
32 W tym kontekście na uwagę zasługuje konstatacja Lipseta, który wyraża pogląd, że „w 

większości stabilnych demokracji istnieje immanentna skłonność do lewicy”, wskazując na in-
klinacje intelektualistów amerykańskich – jako m.in. pewna forma dystansu wobec panowania 
„pieniądza” - ku orientacjom lewicowym, stwierdzając: „Intelektualista ma niezaprzeczalne 
prawo do atakowania status quo. Może to robić powracając do tradycyjnych wartości lub podą-
żając do przodu i starając się osiągnąć marzenia o równości. Przez takie działanie intelektualista 
pomaga w podtrzymaniu konfliktu, który stanowi istotę systemu demokratycznego”. S.M. Lip-
set: Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. Warszawa 1995, s. 299 i 367.   

33 M. Łukasiewicz: Czwarta władza. „Rzeczpospolita” z 25-26 stycznia 2003. 



 17 

że jego koncepcja trójpodziału – realizująca zamysł wzajemnego 

hamowania i równowagi – miała na celu ochronę wolności jednost-

ki.  

Pojawia się tedy pytanie, czy media są skłonne działać w zgo-

dzie z intencjami owego myśliciela, czy są gotowe na uszczuplanie 

ich nadmiernej władzy – jeśli do tego dojdzie – oraz poddać się 

kontroli, jaka wpisana jest w ideę Monteskiusza? Owe pytanie nie 

jest bezzasadne o ile pozostać na gruncie przemyśleń Montesqu-

ieu Karola Ludwika de Secondat barona de la Brede, wszak po-

dobnie jak inny arystokrata francuski (Alexis de Tocqueviille) po-

szukującego rozwiązań eliminujących arogancję władzy i zdradza-

jącego – jak Karol Marks – swą klasę. Nie można zatem zlekcewa-

żyć opinii, którą sformułował – zapewne pod wpływem incydentu – 

przedstawiciel władzy sądowniczej: „Każda władza musi być kon-

trolowana. Wobec sądownictwa robią to w dużej mierze media. 

Wobec mediów czasem inne media, czasem i sądy, chociaż tego 

dziennikarze bardzo nie lubią. Ale cóż, skoro mówi się, że każda 

władza korumpuje, to pewnie czwarta władza czasami też. Istnieje 

też problem społeczny nazywany skrótowo arogancją władzy, i ten 

problem na pewno czwartej władzy również dotyczy”34.  

Istotnie postrzeganie prasy jako IV władzy nie znajduje „umo-

cowania” w stanie prawnym35. Jest to raczej zabieg służący 

szczególnemu wyeksponowaniu pozycji mediów w przestrzeni spo-

                                                           
34 L. Gardocki, pierwszy prezes Sądu Najwyższego: Arogancja czwartej władzy. „Rzecz-

pospolita” z 5 stycznia 2004. 
35 Zapewne jedyną w świecie ustawą zasadniczą regulującą pozycję i rolę prasy jest Kon-

stytucja Arabskiej Republiki Egiptu z 1980, orzekając w części VII, rozdz. 2:  
Art.206. Prasa jest popularną, niezależną władzą sprawującą swoje prawdziwe powołanie 

zgodnie z postanowieniami Konstytucji i prawa. 
Art.207. Prasa wypełnia swoje prawdziwe posłannictwo w sposób wolny i niezawisły, jest 

na usługach społeczeństwa poprzez wszystkie środki komunikacji. Interpretuje zatem tendencje 
opinii publicznej i jednocześnie przyczynia się do jej uformowania i orientacji w ramach elemen-
tarnych składników społeczeństwa, strzeże swobody, prawa i obowiązki obywatelskie oraz re-
spektuje nienaruszalność życia prywatnego obywateli, tak jak określono w Konstytucji i prawie. 

Konstytucje państw arabskich. Wybór, przekład oraz wprowadzenie Nabiha Hussein Saleh. 
Warszawa 1992, s. 76. 



 18 

łecznej, wiążący się z opinią o zasadności przyznania im osobliwej 

legitymacji, ufundowanej na wiarygodności, zaufaniu oraz wsparciu 

społeczeństwa. Owe czynniki mają decydować o kształcie roli-misji 

tyleż nieokreślonej co nieograniczonej: artykulacyjnej, wartościują-

cej, kreatywnej...  Prawdą jest, że ową pozycję wspiera prawo po-

przez m.in. roztoczenie ochrony nad pracą dziennikarską. Media 

pozycję oraz legitymację do spełniania misji wyraziciela opinii pu-

blicznej, kontrolera władzy w wolnym społeczeństwie nie czerpią z 

zastosowania procedur demokratycznych, lecz poprzez uzyskanie 

przewagi na rynku prasy. Tą przewagę aprobuje (nierzadko pod 

wpływem mediów) - pod pewnymi warunkami - społeczeństwo, ści-

ślej odbiorcy-nabywcy (czytelnicy, widzowie, słuchacze), którzy 

jednak, powodowani różnorakimi czynnikami, aprobatę dla owej 

przewagi mogą cofnąć.  

Media starają się oddziaływać na przebieg politycznej dramy. 

Wydaje się wszakże, iż równocześnie dążąc do zaspokojenia 

swych potrzeb – pełnią typowe dla grupy interesu funkcje. Posłu-

gując się bowiem narzędziami wpływu właściwymi dla przedsię-

wzięć lobbyingowych, które mają na względzie urzeczywistnianie 

różnorakich interesów – nierzadko niewiele mających wspólnego z 

deklarowaną misją społeczną - dążą do skłonienia władz państwo-

wych, by podjęły oczekiwane decyzje.   

Po pierwsze, godzi się wskazać na mit, jakim jest w istocie in-

teres publiczny (dobro publiczne), na który zwykle się powołują 

media. Ów mit przez nieokreśloność skrywa rzeczywiste dążenia, 

które niejednokrotnie mają charakter partykularny, bywa sprzeczny 

z dążeniami większości społeczeństwa. Równocześnie może się 

zdarzyć, iż działania grupy interesu – mediów – pokrywają się z 

tymi dążeniami; to jednak nie podważa mocy twierdzenia, o sile in-

teresu jako czynniku generującym działania grup bądź zbiorowo-



 19 

ści. Kolejną okolicznością pozwalającą traktować media jako grupy 

interesu, jest niebezpośrednie uczestnictwo w podejmowaniu de-

cyzji politycznych. Czynią to pośrednio wpływając na rozstrzygnię-

cia władz ustawodawczych, wykonawczych i sądowniczych, nie 

mając ponadto w nich swych członków (formalnych reprezentan-

tów) – nie jest to potrzebne dla ochrony i realizacji interesów gru-

powych; wszak dotyczą one jedynie określonych decyzji politycz-

nych czy konkretnych aktów prawnych – ich przyjęcia bądź zanie-

chania. Ten czynnik – pamiętając o ambicjach odgrywania roli IV 

władzy – stanowi istotny element refleksji nad źródłami procesów 

władczych (pytanie „kto rządzi?), nie pozwalając wykluczyć me-

diów z tego grona. Media - jako grupa (grupy) – pozostając poza 

strukturami władzy, nie będąc ich elementem, wpływają na nie nie-

jako z zewnątrz, nie ponosząc za ich rozstrzygnięcia odpowie-

dzialności. Wreszcie ostatnia okoliczność, która dotyczy funkcjo-

nowania grup interesów, mająca zastosowanie w rozważaniach 

nad rolą i miejscem mediów w polityce to możliwość współpracy 

grup interesu – mediów – celem spotęgowania siły wpływu. Gene-

ralnie starają się one przestrzegać zasady niemieszania się w 

działalność innych grup, jeżeli nie koliduje z własnymi interesami. 

W przypadku kolizji interesów, dochodzi do konkurencji, której 

przedmiotem – w przypadku mediów – mogą być rozstrzygnięcia 

władz (rzadko), bądź poparcie społeczne (dobro o wyjątkowo wy-

sokiej wartości)36.      

Przykładów rzecznictwa interesów przez media w obszarze 

spełniania ich partykularnych dążeń dostarcza działalność dwóch 

                                                           
36 Wywód o właściwościach grupy interesu oparto na rozważaniach Stanisława Ehrlicha: 

Władza i interesy. Studium struktury politycznej kapitalizmu. Warszawa1974, s. 38, 43, 44, 57. 
Wiele przemyśleń Ehrlicha nie utraciło na świeżości i oryginalności, dziwi więc fakt, że autorzy 
wydanej przed trzema laty pracy nt. lobbyingu ich nie dostrzegają; K.Jasiecki, M.Molęda-
Zdziech, U.Kurczewska: Lobbing. Kraków 2000. 

Por. R. Herbut: Interes polityczny jako kategoria politologiczna. (W:) Studia z teorii polity-
ki. T. I Red. A. W. Jabłoński i L. Sobkowiak. Wrocław 1998., s. 56-60.  



 20 

dzienników - „Rzeczypospolitej” oraz „Gazety Wyborczej”. W 

pierwszym przypadku odnosiło się to do podjęcia przez „Rzeczpo-

spolitą” oraz Presspublikę (właściciel większościowy – 51 proc. 

udziałów - norweska spółka Orkla) działań zmierzających do skło-

nienia prokuratury, by odstąpiła od zarzutu niegospodarności, któ-

ra miała przynieść szkodę Państwowemu Przedsiębiorstwu Wy-

dawniczemu (dalej – PPW, posiadacz 49 proc. udziału w Presspu-

blice). U źródeł konfliktu leżały spory finansowe między udziałow-

cami wydawcy „Rzeczypospolitej”. Otóż w 1995 r. – wyprzedzając 

przygotowywaną przez rząd ustawę o komercjalizacji (przekształ-

cenie w spółkę skarbu państwa) – właścicielem  51 proc. Presspu-

bliki stał się francuski koncern Roberta Hersanta („dokupując” 2 

proc. udziału od PPW, powiększając swoje dotychczasowe 49 

proc.), który zbył je w 1996 r. norweskiemu koncernowi Orkla Me-

dia. Od 2000 r. narastał spór między PPW a Orklą, mający być 

rozstrzygnięty sądownie, który dotyczył dziesięciu spraw (rozlicze-

nia finansowe). Prokuratura Rejonowa Warszawa-Ochota w lutym 

2002 r. przedstawiła trzem członkom zarządu Presspublik (G. 

Gauden, P. Frątczak,  i E. Ponikło) zarzuty przekroczenia upraw-

nień i spowodowania szkody i zastosowała środek zapobiegawczy, 

zatrzymując im paszporty i zakazując opuszczanie Polski37.  

                                                           
37 15 kwietnia br. do Prokuratury Rejonowej Warszawa Ochota wpłynął wniosek szefów 

największych polskich mediów (Jerzy Baczyński, prezes Spółdzielni Pracy "Polityka"; Monika 
Bednarek, prezes Eurozet sp. z o.o.; Izabella Jabłońska, prezes Media Express sp. z o.o.; Maciej 
Jankowski, prezes zarządu Polskapresse sp. z o.o.; Małgorzata Kowalska, prezes zarządu Orkla 
Press Polska sp. z o.o.; Maciej Łukasiewicz, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej"; Piotr Niem-
czycki, wiceprezes zarządu Agora S.A.; Wiesław Podkański, prezes zarządu Axel Springer Pol-
ska; Zygmunt Solorz, przewodniczący rady nadzorczej Telewizji Polsat S.A.; Marek Trzebia-
towski, wiceprezes Izby Wydawców Prasy; Witold Woźniak, prezes zarządu Media Styl sp. z 
o.o.), oświadczając: „wnosimy o przyjęcie naszych poręczeń osobistych, że p. Grzegorz Gauden, 
p. Piotr Frątczak i p. Elżbieta Ponikło nie będą utrudniać w sposób bezprawny postępowania 
karnego i będą stawiać się na każde wezwanie organu procesowego oraz o zmianę stosowanych 
względem wyżej wymienionych osób środków zapobiegawczych w postaci dozoru policji i za-
kazu opuszczania kraju na środek zapobiegawczy w postaci poręczeń osobistych osób godnych 
zaufania. (...) W opinii niżej podpisanych przedstawicieli mediów zastosowane środki zapobie-
gawcze są (...) nieadekwatne i zbyt uciążliwe, a także w znacznym stopniu uniemożliwiają pra-
widłowe wykonywanie czynności związanych z kierowaniem spółką "Presspublica", a w konse-
kwencji z wydawaniem jednego z największych i najbardziej renomowanych niezależnych pol-



 21 

Od początku sporu, który miał charakter biznesowy „Rzeczpo-

spolita” ukazywała go jako przejaw dążeń zmierzających do pod-

dania „kontroli politycznej” dziennika, który „demaskował naduży-

cia władzy”. Miała ona wykorzystywać prokuraturę do walki z opo-

zycyjną prasą i tłumienia wolności słowa w Polsce. Dziennik wielo-

kroć na swych łamach ową argumentację wzbogacał o różnorakie 

wątki, tworząc obraz dramatycznych zmagań z rządową nagonką, 

której celem ma być cofnięcie Polski z demokratycznej drogi prze-

mian.  

Celem wzmocnienia nacisku na rząd, by ten skłonił prokuraturę 

do zaprzestania „prawnego nękania”, „Rzeczpospolita” sięgnęła po 

różnorodne narzędzia, mieszczące się w instrumentarium marke-

tingu politycznego, a przede wszystkim lobbyingu. Posłużyła się 

manipulacją (skrywanie rzeczywistych intencji), tworzyła koalicje 

poparcia (w kraju i jak za granicą), nie wahała się posłużyć szan-

tażem (ewentualność zagranicznych retorsji), prowadziła negatyw-

ną kampanię, przedstawiając w niekorzystnym świetle i niezgod-

nym z rzeczywistością intencje i działania władz państwowych, 

więcej sugerując, iż Polska jest państwem bezprawia. Natomiast 

„Rzeczpospolita” - obiekt nagonki i represji rządu pokrewnego ze 

wschodnią „despotią”38 - to wzorzec przywiązania do wolności, en-

klawa godności i przyzwoitości39. 

Tak więc „Rzeczpospolita” chroniąc swoje interesy nie wahała 

się przed uruchomieniem wszelkich dostępnych instrumentów, sta-

rając się zmobilizować sojuszników, wprowadzanych niejednokrot-

                                                                                                                                                                                     
skich dzienników - "Rzeczpospolita". Szefowie mediów ręczą za zarząd „Presspubliki"  
http://www.media.org.pl/poreczenie.html (30 czerwca 2004).  

38 Polska miała być wymieniona w uchwale Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, 
w artykule mówiącym o „prawnym nękaniu” mediów razem z Azerbejdżanem i Białorusią. W 
obronie Presspubliki. Rada Europy o wolności mediów. „Rzeczpospolita” z 25-26 stycznia 2003.  

39 Analiza podejmowanych przez „Rzeczpospolitą” działań skłania do skonfrontowania 
ich z pojęciem „racji stanu”, która „wyraża nadrzędne interesy narodu i państwa, skupiające się 
ponad partykularnymi interesami partii i ugrupowań politycznych” (K. Łastawski: Racja stanu 
Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa 2000, s. 12.  



 22 

nie w błąd, by za ich pośrednictwem wywrzeć nacisk na władze i 

osiągnąć zamierzony cel. 28 stycznia 2003 r. Zgromadzenie Par-

lamentarne Rady Europy przyjęło rezolucję, w której przytoczono 

zarzuty, których inspiratorem bądź autorem była „Rzeczpospolita”, 

wspierana przez instytucje bądź środowiska niechętne aktualnie 

rządzącej ekipie: „prawne nękanie” niezależnych mediów (odebra-

nie paszportów członkom zarządu Presspubliki i zakaz opuszcza-

nia przez nich Polski) – co sytuowało Polskę obok Azerbejdżanu i 

Białorusi. Przywołano też opinię Gaudena (członka zarządu 

Presspubliki) oraz przedstawicieli norweskiej Orkli, którzy przeko-

nywali, że „wszystkie poczynania władz wobec Presspubliki to zor-

ganizowana akcja mająca na celu poddanie „Rzeczypospolitej” 

kontroli politycznej”40.  

W obronie „Rzeczypospolitej” wystąpiło także Światowe Stowa-

rzyszenie Wydawców Gazet (WAN), które powołało komisję. Miała 

ona zbadać, czy rządząca w Polsce koalicja podjęła próbę przeję-

cia kontroli nad „Rzeczypospolitą”, a także przeanalizować prze-

bieg „wszystkich postępowań prokuratorskich przeciwko członkom 

zarządu Presspubliki. Zapowiadano jednocześnie, że w obliczu ak-

cesji do UE przestrzeganie prawa wolności słowa będzie w Polsce 

dokładnie kontrolowane” – relacjonowała „Rzeczpospolita” inicja-

tywę WAN „nakierowaną” na Polskę41. Owa komisja przebywała w 

Polsce w listopadzie 2003 r. – nie natrafiając na przeszkody w roz-

poznaniu całej sprawy (władze wykazały nie budzącą wątpliwości 

skłonność do współpracy) - nie kryjąc wszakże nastawienia wytwo-

rzonego przez „Rzeczypospolitą”. Natomiast prokurator zapewnił, 

                                                           
40 Prawne nękanie niezależnych. Rada Europy. Wolność mediów w Polsce zagrożona. 

„Rzeczpospolita” z 27 stycznia 2003. 
41 WAN zbada sprawę Presspubliki. Media. „Rzeczpospolita” z 15-16 lutego 2003.  



 23 

że „zarzuty nie są takie niejasne, prokuratura zebrała już pełne 

dowody w tej sprawie”42. 

 W rzeczywistości w efekcie wysiłków „Rzeczypospolitej” na-

stąpiło odwrócenie roli – to Polska wskutek wielokierunkowych 

działań stała się obiektem międzynarodowego „nękania”, kiedy 

partykularne interesy Presspubliki oraz norweskiego współwłaści-

ciela zostały nagłośnione i zyskały różnorakie wsparcie. Dziennik 

wprowadzał w błąd, poszerzając grono sojuszników, skrywając 

rzeczywiste intencje, kreśląc obraz autorytarnych zagrożeń. Wła-

dze polskie nie zdołały przeciwstawić się – zapewne dysponując 

mniejszymi możliwościami oraz potencjałem intelektualnym i poli-

tycznym – zorganizowanej przez lobbystę akcji43. Zostały zmuszo-

ne do defensywy, sparaliżowane nie potrafiły podjąć kontrakcji. 

Polska, zaangażowana w proces negocjacji akcesyjnej do UE stała 

się przedmiotem niczym skrywanej kampanii negatywnej, której ce-

lem najbliższym było cofnięcie prokuratorskich zarzutów wobec 

Presspubliki. Dalszym, co trudno wykluczyć mogło być skłonienie 

mniejszościowego (państwowego) udziałowca Presspubliki do zby-

cia akcji po niższej cenie44. Owe rachuby zbiegały się z postępują-

                                                           
42 Zapowiadano, iż końcowy raport komisji WAN powstanie po podjęciu przez prokuratu-

rę ostatecznych decyzji.. W czyim imieniu działa prokuratura. Światowe Stowarzyszenie Wy-
dawców Gazet bada sprawę Presspubliki. „Rzeczpospolita” z 21 listopada 2003.  

43 Zarząd Presspubliki oraz szefowie Orkli Media korzystali z usług firm doradczo-
audytorskich, m.in. PricewaterhouseCoopres i Deloitt & Touche oraz Kancelarii Porad Finanso-
wo-Księgowych dr Piotr Rojek. Prezesi bez zarzutów. „Rzeczpospolita” z 30 marca 2004.   

44 Nie można tu pominąć kwestii, która nie łączy się wprawdzie bezpośrednio ze sporem. 
Oto PPW – wbrew zamiarowi rządu skomercjalizowania wszystkich przedsiębiorstw państwo-
wych - optuje za przekształceniem w spółkę pracowniczą (tworząc ewentualnie wraz z polskimi 
firmami grupę kapitałową), która mogłaby swobodnie działać na rynku, by wykupić udziały w 
Presspublice – a jak sugeruje „Nie” – poddać się wykupowi. Niejako w opozycji do owego za-
miaru – odrzuconego przez resort - staje decyzja ministra skarbu o komercjalizacji PPW (rozpo-
częta 19 listopada 2004), które zostało zastąpione Przedsiębiorstwem Wydawniczym „Rzeczpo-
spolita” (dotychczasowy dyr. PPW nie zachował stanowiska). Akt jego komercjalizacji został 
dokonany w sądzie 5 lutego 2005. Ministerstwo skarbu odżegnuje się od zamiaru prywatyzacji 
spółki – „nie planuje aktualnie ani prywatyzacji, ani sprzedaży udziałów PW Rzeczpospolita 
S.A.” (Akt komercjalizacji zarejestrowany. PW Rzeczpospolita S.A. „Rzeczpospolita” z 7 lutego 
2005). Były dyrektor PPW przypomina, iż Norwegowie „proponowali skandalicznie niską cenę” 
(za PPW), natomiast  komercjalizacja „wiąże się z prywatyzacją, w której prawo pierwokupu 
udziałów należących do państwa ma w tym wypadku norweska firma”. A. Rudnicki: Orkla 
weźmie wszystko? Media • Zmiany w „Rzeczpospolitej”. „Trybuna” z 8 lutego 2005. Trafności 



 24 

cymi trudnościami w sprawowaniu władzy państwowej przez for-

mację – nietrafnie określaną - lewicową oraz erozją jej wpływów i 

spadkiem poparcia społecznego (afery rzeczywiste i wykreowane). 

Nb. rząd ani nie mógł, ni próbował wpływać - brak na to dowodów 

poza nieprawdziwymi opiniami kolportowanymi przez 

„Rzeczpospolitą” – na jej działalność edytorską. Wiele natomiast 

wskazuje, że zmierzał do pozbycia się owego kłopotliwego 

związku45. Jego winą było to, że nie przejawiał skłonności 

uczynienia tego na warunkach „Rzeczypospolitej”. W rezultacie 

groźby naruszenia jej interesów stał się on przedmiotem kampanii, 

w której prawda, przyzwoitość i rzetelność zostały poddane próbie. 

Z owej konfrontacji władze państwowe wyszły ponosząc klęskę, 

ustępując wobec skutecznie przeprowadzonej promocji i reklamy, 

eksponującej cele deklarowane a skrywającej cele rzeczywiste, w 

której nieprzychylne media zjednoczyły się we froncie odmowy z 

opozycją polityczną, która uzyskała zdecydowaną przewagę nad 

„postkomunistycznym” przeciwnikiem. 26 marca 2004 śledztwo 

zostało umorzone „z braku dostatecznych danych uzasadniających 

popełnienie przestępstwa”46.  
                                                                                                                                                                                     

owej perspektywy nie podważa dziennik konkurencyjny wobec „Rzepy”, przywołując nadto 
opinię dotychczasowego dyrektora PPW: „obecna sytuacja jest wynikiem działań układu poli-
tyczno-biznesowego, który ma sprzyjać przejęciu przez zagraniczny kapitał (...) Komercjalizacja 
prowadzona z takim pośpiechem jest ścieżką, na końcu której już tylko udziałowiec zagraniczny 
może wziąć udział w prywatyzacji gazety. Tak jest skonstruowana umowa dotycząca wspólni-
ków Presspubliki wydającej dziennik”. Rząd w „Rzeczpospolitej”. „Gazeta Wyborcza” z 8 lute-
go 2005.  

Jednocześnie można natrafić na opinię, że przywiązanie Orkli do rynku polskiego nie jest 
trwałe, albowiem „nie jest zainteresowana działalnością prasową w Polsce na dłużej. Bo nie-
mieccy wydawcy po sukcesie gazet lokalnych, po sukcesie tygodnika „Newsweek Polska” też 
wydawanego przez Niemca, i oszałamiającym wejściu bulwarówki „Fakt” zainteresowani są 
kupnem prestiżowego, opiniotwórczego dziennika. „Rzepa” jest jak znalazł” pisał P. Gadzinow-
ski: Rzepzeitung. Mazowiecki zaczął, Miller skończył. „Rzeczpospolita” pójdzie do Niemca. 
„Nie” nr 18 z 29 kwietnia 2004. 

45 Aleksandra Jakubowska, wiceminister kultury proponowała na posiedzenie rządu, 23 
kwietnia 2002 r., proponowała sprzedanie państwowych udziałów w Presspublice. Uważała, że 
wygasi to jeden z frontów  w sporze z mediami prywatnymi, stwierdzając: „Czy nie przyszedł 
czas na to, żeby sprzedać 49 proc. udziałów, bo i tak żadnego wpływu na to co się w tej gazecie 
ukazuje nie mamy”. Sensacje bez bąbelków. Obyczaje · Wojna z Jakubowską. „Trybuna” z 10 
marca 2004.  

46 Prezesi bez zarzutów. Śledztwo przeciwko zarządowi Presspubliki umorzone. „Rzecz-
pospolita” z 30 marca 2004. Spór między PPW i Presspublica Holding Norway  nie zanikł; 5 ma-



 25 

Rozważając kwestie siły wpływu na władzę, na uwagę zasługu-

je konfrontacja, której przyczyną było podjęcie przez rząd próby 

ustawowego uporządkowania rynku medialnego w Polsce.  Głów-

nym przeciwnikiem owych rozwiązań okazała się „Agora”, spółka 

notowana od 1999 r. na giełdzie w Warszawie i Londynie. Skiero-

wany 15 stycznia 2002 r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji 

do rządu projekt ustawy, stając się po wprowadzeniu uzupełnień 

rządowych podstawą prac legislacyjnych w Sejmie, przewidywał 

wprowadzenie ograniczeń dla nadawców radiowych oraz koncen-

tracji dzienników i stacji telewizyjnych. Spółka „Agora” potraktowa-

ła go jako krok ograniczający jej plany korporacyjno-finansowe. 

„Zakaz koncentracji bije w prywatnych nadawców i wydawców. 

Oznacza, że Agora SA nie będzie mogła kupić Polsatu. Oraz że 

ma zamkniętą drogę do rozwijania biznesu radiowego, co więcej, 

straci część posiadanych już stacji radiowych” – stwierdzano w 

stanowisku kolportowanym przez Agorę47, której celem strategicz-

nym „jest dalszy rozwój w sektorze mediów”48. Dążenie do posze-

rzenia wpływów kapitałowych wydaje się zrozumiałe, jak i zrozu-

miały jest opór wobec inicjatyw legislacyjnych, które mogłyby 

ograniczyć owe przedsięwzięcia. Niejako jej „flagowym przedsię-

wzięciem” jest "Gazeta Wyborcza" - największy opiniotwórczy 

dziennik w Polsce. Spółka jest również właścicielem lidera na ryn-

ku reklamy zewnętrznej (AMS S.A.) oraz wydawcą 16 magazynów. 

W 1996 roku zaangażowała się kapitałowo w sektor radiowy; grupa 

radiostacji składa się z 29 rozgłośni lokalnych (w tym trzech stowa-

                                                                                                                                                                                     
ja 2004 warszawski sąd okręgowy unieważnił uchwały rady nadzorczej Presspubliki odwołującej 
dyr. PPW z zarządu oraz powołującej na biegłego rewidenta ksiąg firmy Arthura Andersena z 
powodu naruszenia prawa. „Rzeczpospolita” z 6 maja 2004. Ostatecznie – jak doniosła „RZ” – 
sąd 16 września 2004 odrzucił zażalenie PPW na umorzenie śledztwa przeciwko Presspublic; 
tym samym decyzja prokuratury warszawskiej stała się prawomocna. Prezesi Presspubliki 
oczyszczeni. Śledztwo umorzone. „Rzeczpospolita” z 16-17 października 2004.    

47 http://strazaksam2.republika.pl/przychodzi.htm (30 czerwca 2004).  
48 http://strazaksam2.republika.pl/agora.htm (30 czerwca).  



 26 

rzyszonych) i jednej ponadregionalnej. Agora jest również obecna 

na rynku internetowym poprzez własny portal Gazeta.pl oraz ser-

wis ogłoszeniowy Aaaby.pl. Spółka podejmowała szereg przedsię-

wzięć, by nie dopuścić do uchwalenia ustawy uderzającej w jej in-

teresy. W tym celu sięgano po różne instrumenty: negocjowanie z 

rządem różnych rozwiązań, utrzymywanie z jego przedstawicielami 

zażyłych stosunków (towarzyskie spotkania premiera z prezes za-

rządu „Agory” i redaktorem naczelnym „Gazety Wyborczej”), 

wreszcie posługując się narzędziami walki. 

By wesprzeć akcję sprzeciwu wobec inicjatywy antymonopolo-

wej rządu koncern prasowy nie wahał się podjąć przedsięwzięć 

wykraczających poza granice państwa, przyczyniając się do budo-

wania  wizerunku Polski nie przystającego do realnego jej obrazu. 

Oto wśród deputowanych Parlamentu Europejskiego kolportowany 

był list Spółki Akcyjnej „Agora”. Działo się to za pośrednictwem Ja-

sia Gawrońskiego (włoski deputowany do Parlamentu Europejskie-

go), który powiada: „wniosłem do końcowej rezolucji komisji po-

prawkę, która została przyjęta. W poprawce tej Parlament Europej-

ski wyrażał między innymi zaniepokojenie pewnymi aspektami pro-

jektu nowej ustawy o radiofonii i telewizji, które mogą prowadzić do 

nadmiernego wpływu rządu na polskie media”49. Nie krył satysfak-

cji z powodu przyjęcia owego tendencyjnego raportu jego animator 

i współautor, deputowany do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady 

Europy z ramienia Prawa i Sprawiedliwości  Marcin Libacki: „Jest 

bardzo ważne, że opinia publiczna dowiedziała się o sytuacji w 

mediach w Europie, w tym w Polsce. Taki był cel raportu i to się 

udało”50.  

                                                           
49 Gawroński prostuje Jakubowską. „Gazeta Wyborcza” z 2-4 maja 2003.  
50 Nie nękać wydawcy. Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy: Polska na cenzurowa-

nym. „Rzeczpospolita” z 29 stycznia 2003. 



 27 

„Teoretycznie – zapowiadano w „Rzeczypospolitej”, nawiązując 

do raportu – gdyby Rada uznała, że wolność słowa w Polsce jest 

szczególnie zagrożona, mogłaby zawiesić członkostwo Polski”51. 

W tym przypadku zawiązała się koalicja „Rzeczypospolitej” i „Ago-

ry”. Ta ostatnia, by chronić interesy zagrożone ustawą dekoncen-

tracyjną, wykorzystała pozycję swojego udziałowca na rynku ame-

rykańskim, który nie wahał się grozić premierowi rządu RP ewen-

tualnymi konsekwencjami, jakie mogą dotknąć Polskę w przypadku 

uchwalenia ustawy. „Agora – pisał przedstawiciel amerykańskiego 

koncernu Cox Enterprises, Inc.52 do premiera Leszka Millera – sta-

je się klejnotem polskiej ekonomii oraz głównym głosem i demo-

kracji i wolności w sprawach europejskich. Jest to wielkie osią-

gnięcie i firma Cox jest bardzo dumna, że może dzielić tę dumę 

(...) Zwracam się do pana, panie premierze, z prośbą, aby pan w 

jak najbliższym czasie przemyślał ten stan rzeczy (...) Polska może 

powrócić do poprzedniej izolacji od międzynarodowego handlu, fi-

nansów i technologii. Proszę zrozumieć dobrze, że kraj, który 

zmienia swoje prawa i regulacje, by zniszczyć już istniejące związ-

ki gospodarcze, które zawiązano w dobrzej wierze, zmierza w kie-

runku destabilizacji”53.  

Całej sprawie osobliwy rezonans nadała oferta wpłynięcia na 

proces przyjęcia przez Sejm korzystnej dla spółki Agora ustawy za 

                                                           
51 Prawne nękanie niezależnych. Rada Europy. Wolność mediów w Polsce zagrożona. 

„Rzeczpospolita” z 27 stycznia 2003.  
52 Do niej należy Cox Poland Investments, Inc., która to firma od 1993 r. jest udziałowcem 

Agory. Cox posiada 10,3% w kapitale zakładowym i taki sam udział w liczbie głosów na WZA. 
Na mocy umowy akcjonariuszy Cox ma zagwarantowaną możliwość utrzymania swojego udzia-
łu w kapitale Agory przy nowych emisjach z wyłączeniem emisji przeznaczonych na realizację 
planów motywacyjnych.  

   http://www.agora.pl/agora_pl/1,47813,1647544.html?menu=4 (30 czerwca 2004). Członkiem  rady 
nadzorczej „Agory” jest Sanford Schwartz, Executive Vice President w Cox Newspapers, Inc.; 
http://www.agora.pl/agora_pl/0,47806,688040.html?menu=18 ; (30 czerwca 2004). 

53 Za M. Pietrzak: List. „Trybuna” z 1 marca 2004.  



 28 

sumę 17,5 mln.$54, która zdawała się otwierać zgoła nowy rozdział 

związków polityki z businessem, ale też usytuowania dziennika 

(„GW”), kreującego się na mentora „poprawności” moralno-

etycznej w polityce, w stosunku do przedsięwzięcia businessowego 

– jego wydawcy - spółki giełdowej „Agora”. 14 stycznia 2003 r. 

Sejm powołał Komisję Śledczą do zbadania ujawnionych w me-

diach zarzutów dotyczących przypadków korupcji podczas prac 

nad nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji, która działała do 5 

kwietnia 2004 r55.  

Projekt ustawy został przez rząd wycofany. On sam zaś oraz 

formacja go wspierająca poniosły klęskę, która w równym stopniu 

ma znamiona rzeczywistej jak i wykreowanej56. Wprawdzie „Agora” 

odniosła zwycięstwo, doprowadzając do wyeliminowania zagrożeń 

niesionych przez ustawę, jednakże „Gazeta Wyborcza” utraciła 

wiele z sympatii, jaką dotąd darzyło ją społeczeństwo. U finału 

„afery” dostrzegło ono rozziew między głoszonymi przez gazetę 

zasadami a ich urzeczywistnianiem, kiedy okazało się także, iż za-

rzuty o przestępstwach popełnionych w toku prac legislacyjnych 

nad ustawą przez „grupę trzymającą władzę” - które gazeta forso-

                                                           
54 W tym kontekście różnorodne możliwości  interpretacyjne wydaje się przynosić analiza 

sprawy opisanej w artykule:  Paweł Smoleński: "Ustawa za łapówkę, czyli przychodzi Rywin do 
Michnika". „Gazeta Wyborcza” z 27 grudnia 2002.  

55 Ponad trzy czwarte Polaków uznało, że sejmowa komisja śledcza, ani sąd nie ujawniły 
prawdy o sprawie korupcji. Natomiast 80 proc. stwierdziło, iż państwo w walce z korupcją oka-
zało się bezsilne; badania OBOP 6-9 maja 2004. Bezsilne państwo. „Gazeta Wyborcza” z 20 ma-
ja 2004.  

56 Syntetyczne wskaźniki ekonomiczne pokazują, że w ostatnich latach gospodarka polska 
odnotowała dostrzegalny postęp. Coraz lepsze perspektywy. Międzynarodowy Fundusz Walu-
towy o polskiej gospodarce. „Rzeczpospolita” z 21 października 2004; Najlepiej od trzech lat. 
We wrześniu bezrobocie spadło do 18,9 proc. Tamże, 23 – 24 października 2004; To był dobry 
rok. W kończącym się roku polska gospodarka rozwijała się w tempie 5,5 – 5,7 procent. Tam-
że, 31 grudnia 2004 - 2 stycznia 2005. Tymczasem wedle badań przeprowadzonych przez 
BBC Worldservice w 22 krajach (w Polsce badania przeprowadził CBOS, 25-29 listopada 
2004) nt. postrzegania sytuacji gospodarczej na świecie, we własnym kraju oraz w gospodar-
stwie domowym, Polacy plasują się wśród największych pesymistów; oceny pozytywne (31 
proc.) równoważą negatywne (32). W ocenie kondycji gospodarki Polski jedna trzecia respon-
dentów dostrzega poprawę, zaś połowa sądzi, iż sytuacja ulega pogorszeniu. 48 proc. Polaków 
to pesymiści w ocenie własnego gospodarstwa domowego, przy 29 proc. wyrażających zdanie 
przeciwne. Czarno widzimy. „Gazeta Wyborcza” z 31 stycznia 2005. 



 29 

wała, i które miały odwrócić uwagę od jej rzeczywistych intencji – 

nie znalazły pokrycia w „prawdzie materialnej”57.  

Otóż na pytanie „Czy „GW” opóźniła opisanie afery Rywina ze 

względu na...?” 41 proc. respondentów OBOP (badania 26 marca 

2004) wskazało na „prowadzoną przez siebie grę z rządem w celu 

wymuszenia korzystnych dla siebie zapisów ustawy odpowiedzia-

ło”; „prowadzone śledztwo dziennikarskie” – 24 proc.; „interes pań-

stwa” – 12 proc.58. Niemniej jednak, o ile wziąć pod uwagę efek-

tywność podjętych przez dziennik działań blokujących inicjatywę 

legislacyjną, zasadną wydaje się teza o wysokiej sile wpływu me-

dium - grupy interesu – „Gazety Wyborczej” - na kształt oraz funk-

cjonowanie polityki w Polsce. Przejawiała ona ponadto za pośred-

nictwem swego redaktora naczelnego pewność, butę, wręcz aro-

gancję59, nie licząc się z ograniczeniami, które dostrzegają sami 

politycy. 
                                                           

57 Doprawdy trudno pominąć wątpliwości, które formułowała konkurencyjna gazeta, wska-
zująca na rzeczywiste dążenia „Gazety Wyborczej”. M. Barański: Jak tu cicho po bitwie. Rywin 
– Agora - Pachnie lipą, czyli prawie finał. „Trybuna” z 19 stycznia 2005. Lew Rywin, do nie-
dawna partner businessowy „Agory”, za złożenie jej „korupcyjnej” propozycji - i przydający 
„aferze” nazwisko – został uznany przez Sad Apelacyjny w Warszawie (grudzień 2004) win-
nym pomocnictwa w płatnej protekcji i skazany na dwa lata wiezienia (ponadto - 100 tys. 
grzywny), która to karę zaczął odbywać 18 kwietnia 2005 r. Satysfakcji, graniczącej z „Scha-
denfrude” nie kryły „Rzeczpospolita” (Przyszedł Rywin do wiezienia. Największa afera III RP. 
Adwokaci nie uchronili przed kara) i „Gazeta Wyborcza” (Przyszedł Lew Rywin do celi) z 19 
kwietnia 2005. Proces (przed Sadem Okręgowym a następnie Apelacyjnym), w którym dowo-
dem były niejawne nagrania magnetofonowe dokonane przez red. naczelnego „GW”, odbywał 
się w warunkach osobliwej presji „GW”; tym samym wymiar sprawiedliwości stał się także 
obiektem lobbyingu. Skazanie wszakże Rywina nie przybliżyło prawdy o korupcji, która - w 
świetle dowodów – pozostała niespełnionym i niejasno deklarowanym zamiarem. Realnym zaś 
pozostał efekt działań „Agory” – storpedowanie i skompromitowanie inicjatywy legislacyjnej 
rządu, zmierzającego do uporządkowania rynku medialnego. W przypadku, gdy Sąd Apelacyjny 
podjął z kolei decyzję w niezgodzie z oczekiwaniami „GW” – odraczając odbywanie kary przez 
Lwa Rywina (30 maja 05; względy zdrowotne) – ta doszukiwała się w tym ulegości wobec opi-
nii publicznej – „Czy sąd apelacyjny ugiął się pod naciskiem opinii publicznej” – zapytał dzien-
nikarz „GW”. „W żdnym razie. Decyzja zapadła ze względów wyłącznie procesowych” – 
brzmiała odpowidź przedstawiciela sądu, nie zadawalając „GW”, która sugerowała zbyt po-
śpieszne działanie sądu (Lew Rywin na wolności. Bo sąd nie był staranny. „Gazeta Wyborcza” 
z 1 czerwca 2005). 
58 Komisja śledcza pomogła walczyć z korupcja. Afera Rywina. Sondaż OBOP. 

„Rzeczpospolita” z 31 marca 2004. Ponadto z sondażu wynika, że według opinii publicznej na 
aferze Rywina najbardziej skorzystał lider Platformy Obywatelskiej Jan Rokita.  

59 Patrz Awantura w komisji śledczej. „Fakt” z 23 października 2003; Nerwy grają. „Try-
buna” z 3 października 2003; „A dla mnie obraźliwe jest to, że pani mnie pyta. Że pani ma od-
wagę (...) To niech się pani zastanowi, w czym pani uczestniczy?. Pani uczestniczy jako dzienni-
karz i obywatel w psuciu tego państwa” – zareagował A. Michnik, red. naczelny „Gazety Wy-



 30 

Dodatkową okolicznością potwierdzająca tą tezę jest przyczy-

nienie się do klęski formacji rządzącej, identyfikowanej z autor-

stwem projektu ustawy. W „Rzeczpospolitej”, konkurencie „Gazety 

Wyborczej” do lauru „przyzwoitości” przekonywano, że „już po 

ujawnieniu sprawy nadal kontynuował on (Michnik) swoją grę 

wskazując jako winnych jednych, a odciążając innych z rządzące-

go obozu, wyraźnie pragnąc zachować swoją szczególną wewnątrz 

niego rolę, rolę par exellence polityczną, która z natury kłóci się z 

funkcją mediów (...) Czynienie z Michnika czempiona walki z ko-

rupcją jest kolejnym mitem”60.  

Kwestią otwartą pozostaje na ile zabiegi zmierzające do 

„utrącenia” ustawy korespondowały z „interesem publicznym”? 

Otóż po pierwsze, w Polsce, na tle przepisów europejskich, bariery 

antymonopolowe – również w efekcie storpedowania projektu 

ustawy – praktycznie nie istnieją; koncentracja mediów ogranicza 

pluralizm. Ten stan został dostrzeżony w Strasburgu, gdzie 21 

kwietnia 2004 debatował Parlament Europejski. Podstawą dyskusji 

był raport deputowanej z Holandii Johanny L.A. Boogerd-Quaak, 

który został zbojkotowany (podczas głosowania, które okazało się 

dlań pozytywne – za 235 głosów, przeciw – 24, wstrzymało się 14 

deputowanych) przez prawicę broniącą interesów premiera Silvio 

Berlusconiego, włoskiego premiera, magnata medialnego; w 

raporcie zarzucano mu koncentracje mediów, będącą „anomalią”, 

gdyż łączy się z konfliktem interesów.  

Istotne wnioski – doprawdy będące dopełnieniem konfrontacji 

między Agora a autorami antykoncentracyjnej legislacji - sformu-

                                                                                                                                                                                     
borczej” na deprymujące i niewygodne dlań pytania w radiu TOK FM. A. Michnik: Nie ma pani 
prawa pytać. Przedruk wywiadu w radiu TOK FM. „Rzeczpospolita” z 3 października 2004; 
Sprzeciw wobec jego – jako „osoby publicznej” - sposobu reagowania na pytania dziennikarki 
wyraziła Rada Etyki Mediów. „Rzeczpospolita” z 10 października 2003. 

60 B. Wildstein: Bohaterowie poza wszelkim podejrzeniem. Agora przyjęła dla obrony 
swoich interesów metodę typową dla uczestnika układu – nieoficjalne negocjacje i próby pry-
watnych nacisków. „Rzeczpospolita” z 9 marca 2004.  



 31 

łowano pod adresem Polski. Wymieniono następujące sprawy: afe-

ra Rywina – Agora „została ponoć poproszona o zapłacenie łapów-

ki za >>lobbing<<, by uzyskać lepsze warunki prawa medialnego, 

pozwalające wydawcy na zakupienie prywatnej stacji telewizyjnej”; 

obecność kapitału zagranicznego – aż 40 proc. rynku prasy druko-

wanej w Polsce jest w jego rękach, „co tworzy problemy dla wolno-

ści dziennikarskiej”, gdyż zagraniczni wydawcy „stwarzają mniej 

przychylne warunki pracy niż w swoich własnych firmach, co znie-

chęca do profesjonalizmu”; wadliwe prawo prasowe – art. 10 ogra-

nicza wolność dziennikarzy, gdyż „muszą być posłuszni i postępo-

wać według generalnych wytycznych swojego wydawcy”; brak za-

pisów antykoncentracyjnych – „nie ma obecnie reguł (i brak jest 

planów ich wprowadzenia) dotyczących koncentracji w mediach i 

ochrony pluralizmu”61.   

Poszukując odpowiedzi na pytanie „kto rządzi” w Polsce, i 

uwydatniając przy tym siłę grup interesu, nie można pominąć w 

tych rozważaniach instytucji, której wpływy polityczne są dostrze-

gane i doceniane, a która wykazuje spośród nich największą i sys-

tematyczną skuteczność w urzeczywistnianiu swych dążeń. Jest 

nią kościół katolicki. Osiągnął on, jako grupa interesu, osobliwą 

pozycję - nieporównywalną do tej, jaką zyskał w społeczeństwach 

europejskich - uzyskując przemożny wpływ (bezpośredni i pośred-

ni) na różnorodne sfery i instytucje życia publicznego, wykazując 

skłonność do jego ugruntowania i rozszerzenia. W efekcie siłą 

prawa, obyczaju i zwyczaju uzyskał katolicyzm (ściślej – kościół) 

uprzywilejowaną pozycją. Ów stan został osiągnięty nie tylko w 

efekcie zasług bądź własnych starań, lecz także wskutek osobliwej 

postawy polityków, którzy po 1989 r. wykreowali  i podtrzymywali 

                                                           
61 Korupcja, koncentracja i obcy kapitał. W Strasburgu o aferze Rywina i polskich me-

diach. „Rzeczpospolita” z 22 kwietnia 2004; O wolności i pluralizm. Strasburg krytycznie o Ber-
lusconim i aferze Rywina. „Rzeczpospolita” z 23 kwietnia 2004.  



 32 

jego rolę i to niezależnie od orientacji ideowo-politycznej. Docenia-

jąc jego dotychczasową (w reżimie) rolę i okazując mu respekt, z 

drugiej - upatrywali w nim instrument efektywniejszego osiągnięcia 

zamierzonych celów. Sam kościół nie bronił się przed instrumenta-

lizowaniem swej pozycji, troszcząc się, by nie utracić wpływu na 

podmioty czerpiące z jego doktryny. 

W Polsce zostały spełnione zasadnicze roszczenia kościoła: 

przychylne prawo (ustawodawstwo „kościelne” i „wyznaniowe”, 

ustawa o ochronie życia poczętego, obecność „wartości chrześci-

jańskich” w ustawie o radiofonii i telewizji62 oraz Boga w Konstytu-

cji RP, dopuszczalność dodania do roty ślubowania składanego 

przez urzędnika służby cywilnej słów „Tak mi dopomóż Bóg”63), 

odzyskiwanie dóbr materialnych (poprzedzające powszechne ure-

gulowania reprywatyzacyjne), udział budżetu państwa w przedsię-

wzięciach kościelnych (m.in. wyższe szkolnictwo kościelne, finan-

sowanie nauczania religii), pozycja w państwie (obrzędy i święta 

państwowe, ordynariat wojskowy, usytuowanie w policji, straży po-

żarnej etc.) i przychylność władz wobec inicjatyw kościelnych oraz 

obecność ideowa (religia w szkole, krzyż w miejscach publicz-

nych), czy wreszcie „uwrażliwienie” wymiaru sprawiedliwości na 

wystąpienia antyklerykalne. W tym mieści się specjalne traktowa-

nie przestępstw popełnionych przez osoby stanu duchownego (nie 

jawność rozpraw, łagodny wymiar kary, pobłażliwość organów ści-

gania wobec wykroczeń czy przestępstw). W efekcie siłą prawa, 

obyczaju i zwyczaju uzyskał katolicyzm uprzywilejowaną pozycją; 

                                                           
62 Dz.U. nr 7 z 1993 r., poz. 34 oraz nr 66 z 1995 r., poz. 335.  
63 Ustawa o służbie cywilnej z 18 grudnia 1998 r. (Dz.U. nr 49 z 1999, poz. 483).  



 33 

nierzadko w państwie dochodzi do podważania zasady jego neu-

tralności64.  

Na koniec wypada skonstatować, iż pytanie „kto rządzi?”, sta-

nowiąc jeden z paradygmatów władzy w Polsce, na które podjęto 

wstępną próbę odpowiedzi, zdaje się oczekiwać na szersze i grun-

towniejsze potraktowanie... 

Warszawa, w maju 2005 r. 

                                                           
64 Szerzej o pozycji i wpływach  kościoła katolickiego w Polsce – Karol B. Janowski:  

Kultura polityczna Polaków. Refleksje u progu XXI w. Tekst złożony i przyjęty do druku w 
2003 r. – „Przegląd Politologiczny”, Poznań.  


